REDEGJØRELSE AV ÅPENHETSLOVEN

FUNKY KIOSKDRIFT AS

1.Innledning

 «Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt sikre allmennheten tilgang til informasjon. Loven pålegger blant annet virksomhetene en informasjonsplikt og en plikt til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger som redegjøres for i en rapport som legges frem»

 Loven tredde i kraft 1 juli 2022. Det skal redegjøres for siste regnskapsår, og det bør komme frem i redegjørelsen hvilken periode redegjørelsen gjelder for.

 Funky Kioskdrift AS ønsker å ivareta og respektere menneskerettighetene. Vi setter stor pris på våre ansatte og leverandører, og oppfordrer alle til å dele vår forpliktelse til å handle med integritet og omtanke. Sammen kan vi skape en positiv innvirkning på samfunnet og miljøet gjennom våre produkter og virksomhet.

A.   Funky kioskdrift AS virksomhet og organisering

 Funky kioskdrift AS er ledende virksomhet innen salg av kioskvarer som is, frukt/bær og smågodt. Vi har flere alternativer for våre kunder som er vegansk, sorbet og laktosefri. Isen er sunnere alternativ til vanlig soft is som er fløtebasert. Vi tilbyr diverse milkshakes laget av våre is. Smoothie laget av frosset bær. Vi har varm og kald drikke og diverse kioskvarer.

Funky Kioskdrift AS har ca 200 ansatte fordelt på 27 butikker rundt om på forskjellige kjøpesenter i Norge. Vi er 8 ansatte som jobber ved hoved-kontoret lokalisert i Oslo.

 Funky Kioskdrift AS har hovedsakelig leverandører fra Norge som selv er under åpenhetsloven, og beregnes med lav risiko. Vi har 3 leverandører fra utlandet

 B.   Funky Kioskdrift AS retningslinjer og rutiner for ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår

Vi i Funky er forpliktet til å respektere menneskerettighetene og sikre anstendige arbeidsforhold for alle våre ansatte og leverandører og deres ansatte. Vi tror på verdien av likeverd, rettferdighet og respekt i arbeidslivet.

Funky skal veilede ansatte til å ta beslutninger som er i samsvar med etiske prinsipper og verdier. Som nulltoleransen for korrupsjon, respekt for menneskerettigheter, forpliktelse til å følge gjeldende lover og regler, og fremme et inkluderende og mangfoldig arbeidsmiljø.

Funky må hele tiden vurdere utenlandske leverandører, hvordan disse prinsippene kan påvirke samarbeidet og konsekvensene av manglende åpenhet fra deres side.

Regelmessig oppfølging som igjen kan styrke forholdet til utenlandske leverandører som bidrar til et godt arbeidsmiljø og bærekraftig forretningspraksis.

POLICY

Vi i Funky er forpliktet til å respektere menneskerettighetene og sikre anstendige arbeidsforhold for alle våre ansatte og leverandører og deres ansatte. Vi tror på verdien av likeverd, rettferdighet og respekt i arbeidslivet.

1.    Ikke diskriminering:

Vi behandler alle ansatte rettferdig og likeverdig, uten å diskriminere basert på kjønn, rase religion nasjonalitet eller andre beskyttede kategorier.

2.    Arbeidstid og lønn:

Vi overholder gjeldende lover og regler knyttet til arbeidstid og lønn. Vi sørger for at våre ansatte mottar rettferdig lønn for deres arbeid.

3.    Helse og sikkerhet:

Vi tar ansvar for å skape en trygg og sunn arbeidsplass. Vi gjennomfører nødvendige tiltak for å forebygge ulykker og skader, og vi gir opplæring i helse- og sikkerhetsprosedyrer.

4.    Barnearbeid:

Vi er imot barnearbeid i alle former. Vi ansetter ikke personer under den lovlige arbeidsalderen og samarbeider kun med leverandører som følger samme prinsipp.

5.    Etisk forretningspraksis:

Vi forplikter oss til å drive virksomheten på en estisk og ansvarlig måte. Vi unngår korrupsjon, bestikkelser og andre ulovlige eller umoralske handlinger.

Vi oppfordrer alle ansatte til å melde fra om eventuelle brudd på denne policyen, uten frykt for represalier eller negative konsekvenser.

 

C.   Funky Kioskdrift AS leverandører

 Vi ønsker å håndtere negative klager på en rask og effektiv måte. Vi har opprettet en e-post som blir en direkte kanal inn til driftsteam.

 Dette bidrar til raskere behandling av klager og bekymringer knyttet til negative konsekvenser.  Funky må ha tydelige prosesser for å rette opp negative konsekvenser og tilby erstatning eller oppreisning der det er påkrevd.

 Ved å engasjere seg i utsatte grupper, blir det enklere for Funky og forstå deres behov og perspektiver. Dette vil igjen skape er mer inkluderende og ansvarlig forretningsmiljø.

 Det kan være nyttig og samarbeide med andre i bransjen for å løse felles utfordringer. Man kan dele kunnskap, erfaringer og ressurser for å finne effektive løsninger.

 Resultat, ved å redegjøre for hvordan samarbeidet har bidratt eller forventes å bidra til å redusere risiko eller rette opp faktiske negative konsekvenser. Kan styrkes bransjen samlede innsats og bidra til mer bærekraftig fremtid.

 

 Aktsomhetsvurdering

 Arbeidet med aktsomhetsvurderinger er igangsatt, dette er en jobb som vil pågå kontinuerlig. Vi har laget egne rutiner som vurderer nye leverandører.

 Funky Kioskdrift AS jobber med egenvurderinger av våre leverandører. Vurderingen omfatter 19 leverandører. 3 er utenfor Norge.

 Aktsomhetsvurderingen vil bli oppdatert årlig, eller om det skjer vesentlige endringer.

Aktsomhetsvurdering

En aktsomhetsvurdering er en arbeidsmetode for å kartlegge, forebygge, gjøre rede for og følge opp hvordan faktiske og mulige negative konsekvenser av virksomheten skal håndteres. Når man gjennomfører aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven, skal man sette søkelys på virksomheters påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, både i og utenfor virksomheten. Aktsomhetsvurderinger består av seks trinn, og er en kontinuerlig prosess som må gjentas igjen og igjen.

1.    Leverandørinformasjon: Navn på leverandøren, kontaktinformasjon, og eventuell tidligere erfaring med leverandøren.

2.    Land og bransjeinformasjon: Hvilket land leverandøren opererer i, hvilken bransje de er involvert i.

3.    Risikovurdering: Vurdering av mulige risikoer knyttet til leverandørens virksomhet, for eksempel menneskerettighetsbrudd, miljøpåvirkning eller dårlige arbeidsforhold.

4.    Tiltak: Beskrivelse av tiltak som kan tas for å håndtere identifisere risikoer, for eksempel regelmessig oppfølging, inspeksjoner eller krav til sertifiseringer.

5.    Overholdelse av retningslinjer: Spørsmål om leverandørens overholdelse av relevante retningslinjer og standarder, for eksempel FN´s Global Compact eller bransjespesifikke retningslinjer.

6.    Rapportering og oppfølging: Hvordan leverandører skal rapportere om eventuelle brudd på retningslinjer, og hvordan oppfølgingen vil bli gjennomført.